keskiviikko 26. marraskuuta 2008

SYL-liittokokouspuhe 21.11.2008

Arvon puheenjohtaja ja hyvä liittokokousväki, nimeni on Touko Aalto ja edustan täällä JYYViNoa. Tahdon lausua muutaman sanan opiskelijan henkisestä hyvinvoinnista ja opinnonohjauksesta työryhmätoimintaa ja toimintasuunnitelmaa silmällä pitäen.

Jos Barack Obama olisi täällä tänään kanssamme, uskoisin hänen sanovan:

Ei ole vain koposektoria, ei ole vain soposektoria, on vain opiskelijan hyvinvointi, joka pitää olla enemmän kuin kopo- ja sopo -sektorien summa.Täten painotankin terveydenhuollon ja oppilaitostenyhteistyötä opiskelijan hyvinvoinnin edistäjänä, jonka kautta pystytään näkemään, miten terveyden edistäminen ja sairaanhoito liittyvät opetukseen ja opinnonohjaukseen.

Huonoksi koettu opiskeluote on vahvasti yhteydessä vääräksi koettuun opiskelualaan, riittämättömään opiskeluohjaukseen ja kuulumattomuuteen opiskeluun liittyvään ryhmään, joka johtaa helposti negatiiviseen arvioon omista ja voimista ja kyvyistä sekä henkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen oireiluun.Opintojen ohjauksella ja opintotaidoilla on voimakas yhteys opiskelijan henkisiin voimavaroihin ja terveydentilaan.

Arvon puheenjohtaja

Olisi äärimmäisen tärkeää, että uudella opiskelijalla olisi mahdollisuus pohtia omaa itsetuntemustaan, sen suhdetta erilaisiin sivuaineisiin ja sivuaineiden suhdetta myöhempään sijoittumiseen jonkun asiantuntevan henkilön kanssa. Näin opiskelija löytäisi monia mahdollisuuksia, joita hän ei ole osannut edes etsiä ja hän voisi suunnitelmallisesi toteuttaa opintojaan omista lähtökohdistaan.

On kaikkien etu, jos opiskelija on fyysisesi, henkisesti ja sosiaalisesti terve, osaa opintojen ja ajankäytön johdonmukaisen suunnitelma, kokee opintonsa mielekkääksi ja saa riittävän opinto-ohjauksen toteuttaakseen jo olemassa olevia valmiuksiaan.Hyvä opiskelukyky on toimivan opiskeluympäristön, omien voimavarojen, opiskelutaitojen sekä opetus- ja ohjaustoiminnan muodostama kokonaisuus. Kun yksi osa oireilee, koko opiskelukyky heikkenee.

Arvon puheenjohtaja

Painotan kokonaisajattelua ja syyseuraussuhteita. Psykologi Totte Vaden on mielestäni aivan oikein sanonut, että kaikkea opiskelun takkuamista tai juuttumista ei pidä käsittää mielenterveydenongelmanana, masennuksena tai ahdistuksena. Vadenin arvio korostaa sektorit ylittävän toiminnan tärkeyttä. Opinto-ohjaus ei tee autuaaksi eikä ratkaise kaikkia ongelmia, mutta kopo sektorin toiminta määritää paljolti sen lumipallon koon, joka vierii soposektorin hoidettavaksi.

Kun löydämme yhdessä ratkaisuja esimerkiksi siihen, miten opiskelijoita voidaan paremmin auttaa opintojen ohjaamisessa, itselle sopivien työskentelytapojen löytämisessä ja omatoimisen opiskelun omaksumisessa olemme myös löytäneet ratkaisuja moniin opiskelijoiden fyysisiin, henkisiin ja sosiaalisiin ongelmiin.

Kiitos.

Ei kommentteja: